Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Seniorze nie daj się złapać na haczyk oszusta

Statystyki policyjne wskazują, że w kilku ostatnich latach seniorzy najczęściej padali ofiarami oszustw. Przestępcy wykorzystują łatwowierność i grę na emocjach starszych osób. Jednym z najczęściej popełnianych przestępstw na szkodę seniorów jest oszustwo dokonywane metodami „na wnuczka” i „na policjanta”, w których tracą oszczędności całego życia.

Policjanci z rawskiej komendy przy wielu okazjach spotykają się z seniorami aby ich edukować, ostrzegać przed takimi oszustwami. Sposób wyłudzania pieniędzy jest podobny, chociaż metody są cały czas modyfikowane przez oszustów. Najczęściej dzwonią na telefon stacjonarny do ,,ofiary” podając się za członka rodziny (najczęściej wnuczka). Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację. Oszuści są bezwzględni i umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna, podając się za funkcjonariusza CBŚ lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta. „Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi aby nie przerywać rozmowy telefonicznej. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta. Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary. Kiedy emocje opadną i senior zaczyna zastanawiać się nad całą sytuacją okazuje się, że padł ofiarą przestępców.

Pamiętajmy, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta natychmiast zakończmy rozmowę telefoniczną. Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich. Pamiętaj, jeśli masz starszego rodzica, babcię, dziadka rozmawiaj z nimi o zagrożeniach jakie mogą ich spotkać w codziennym życiu i o sposobach jakie mogą ich ustrzec przed problemami. Przestrzegaj, żeby nigdy nie wpuszczali osób nieznajomych do domu, a rozmowy w których prosi ich ktoś o pomoc finansową konsultowali z bliskimi.
mł. asp. Agata Krawczyk

 

 

Powrót na górę strony