Młodzi ludzie coraz częściej stają się ofiarami oszustów
Szybki tryb życia codziennego, coraz więcej obowiązków oraz roztargnienie powodują, że niektórzy z nas zbyt mało uwagi przywiązują do weryfikowania otrzymanych informacji. Da się zauważyć, że nie tylko seniorzy ale coraz częściej młode osoby korzystające z komunikatorów internetowych staja się ofiarami „cyberoszustów. Wielokrotnie zdarza się,że utracone kwoty sięgają kilkuset tysięcy złotych. Rawscy policjanci apelują o ostrożność, przezorność i większą uwagę w autoryzowaniu transakcji internetowych.
Rawscy policjanci przy okazji pikników, festynów czy spotkań niejednokrotnie mówili o różnych sposobach oszukiwania ludzi przez przestępców. Jeszce kilka lat temu zdecydowanie więcej przypadków dotyczyło seniorów, ale teraz coraz częściej do policjantów naszego powiatu zgłaszają się dużo młodsze osoby poszkodowane. To pokazuje, że niezależnie od wieku czy statusu społecznego, każdy z nas powinien być bardziej ostrożny i przezorny. Jak wskazuje analiza zgłoszonych przypadków, schemat działania oszustów za każdym razem jest bardzo podobny. Pamiętajmy, że jeśli w rozmowie telefonicznej z jakąkolwiek osobą poruszony zostaje temat naszych pieniędzy zgromadzonych na rachunku bankowym, należy zastanowić się, z kim tak naprawdę rozmawiamy. Jeśli odebraliśmy telefon i usłyszeliśmy, że dzwoni przedstawiciel banku, warto poznać imię i nazwisko takiego konsultanta i zakończyć rozmowę, po czym samodzielnie wykonać połączenie do placówki bankowej, w której posiadamy konto i dowiedzieć się, czy faktycznie wykonywane są jakieś operacje na naszym rachunku i nasze pieniądze są zagrożone. Przy korzystaniu ze sklepów internetowych warto sprawdzić sprzedającego, poczytać chociaż opinie i pamiętać o zamawianiu przedmiotów z płatnością na miejscu po dostarczeniu przez kuriera.
Oszustwa na kod BLIK to dosłownie plaga. Bardzo często otrzymujemy informację o kolejnym przekazaniu pieniędzy za pomocą kodu. Schemat działania oszustów jest bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
- Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
- Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
- Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
asp. Agata Krawczyk
Źródło: KSP