Policjanci ostrzegają- coraz więcej oszustw na kod BLIK przed świętami
Policjanci z rawskiej komendy apelują, zanim przekażemy komuś kod BLIK, upewnijmy się, że prosi nas o to nasz znajomy. Cały rok przyjmujemy zgłoszenia o oszustwach na blik, ale przed okresem świątecznym jest ich znacznie więcej. Prośby oszustów są różne: zgubiona torebka lub portfel, brak środków na powrót do domu itp. Każdy dowiaduje się, że pieniądze zostaną oddane bardzo szybko. W takich sytuacjach zawsze zadzwoń do proszącego o pomoc finansową i porozmawiaj czy faktycznie on wysłał tę prośbę.
Policjanci wydziału kryminalnego przez cały rok otrzymują zgłoszenia o próbach bądź oszustwach za pomocą kodu BLIK. W okresie przedświątecznym to zjawisko niestety bardzo się nasila. Działanie za każdym razem jest podobne: ktoś włamuje się na konto na portalu społecznościowym, podszywając się pod tą osobę wysyła przez komunikator wiadomości do znajomych z prośbą o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod BLIK, a następnie przesłać go ,,znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, tej transakcji nie można już cofnąć, ponieważ przestępca od razu wpisuje podany kod w bankomacie i wypłaca pieniądze. Właściciel konta musi zatwierdzić tę operację, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który go o to prosi. Dopiero gdy ,,znajomy” nie oddaje w terminie gotówki dowiadujemy się, że on absolutnie żadnej wiadomości do nas nie wysyłał.
Policjanci apelują:
- stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych(utrudnia przestępcom przejęcie konta, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms)
- potwierdź tożsamość ,,znajomego”, który pisze z prośbą o pożyczkę (najlepiej zadzwoń i zapytaj)
- sprawdź dane transakcji przed potwierdzeniem
- chroń telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku
Przy każdej takiej sytuacji przyda się zachowanie czujności, rozsądku i działanie bez pośpiechu.
aspirant Agata Krawczyk