Oszustwo na kod BLIK
Rawscy policjanci ostrzegają, że zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, przerwa techniczna w banku, brak pieniędzy na powrót do domu, prośba o opłacenie paczki. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew albo najszybciej jak się tylko da. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym albo chociaż zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
W ubiegłym tygodniu rawscy kryminalni otrzymali kolejne zgłoszenie o oszustwie metodą "na BLIK". Mieszkanka Rawy Mazowieckiej poinformowała policjantów, że ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej koleżanki, a następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadził zgłaszającą do utraty kilkuset złotych. Kiedy zobaczyła komunikat na portalu społecznościowym znajomej o tym, że jej konto zostało przejęte było już za późno.
W taki lub podobny sposób dochodzi do oszust. Zdarzają się również sytuacje, kiedy mamy informacje o próbach takowych oszustw ale na szczęście nie udanych. Wystarczy skontaktować się z osobą , która rzekomo piszę prośbę o pożyczkę.
Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
W tym roku do rawskiej komendy policji zgłosiło się kilkadziesiąt osób zgłaszając oszustwo lub jego próbę. Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Policjanci radzą zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu.