Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nasze bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych

25 listopada to Dzień Kolejarza, dlatego też policjanci przypominają o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.

Funkcjonariusze ruchu drogowego wskazują, że większości wypadków na przejazdach jest spowodowana niestosowaniem się do znaku STOP, wjeżdżaniem na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje czerwone światło oraz przejeżdżanie w momencie, gdy opuszczanie zapór zostało już rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało jeszcze zakończone. Takie zachowania można zauważyć nie tylko u kierujących pojazdami, ale również u pieszych czy rowerzystów. Każdy uczestnik ruchu drogowego musi liczyć się z konsekwencjami za nieprawidłowe zachowanie i niestosowanie się do przepisów drogowych. Nawet jeżeli w okolicy miejsca zamieszkania, nie ma przejazdów kolejowych, albo są, ale nie wykorzystywane, to również podróżujemy i spotykamy się z takimi miejscami. Jak prawidłowo się zachować? Wystarczy przestrzegać podstawowych zasad, żeby zminimalizować ryzyko tragicznego zdarzenia na torach. Praktyczne wskazówki dla kierowcy, opublikowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

  1.  Pociąg ma zawsze pierwszeństwo! Nawet karetka pogotowia czy policja musi się zatrzymać na przejeździe, kiedy pojawia się ryzyko zderzenia.
  2. Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli rogatka nie jest w pełni podniesiona, lub wciąż miga czerwone światło. Na przejeździe może się pojawić kolejny pociąg!
  3. Gdy twój pojazd utknie pomiędzy rogatkami, nie ma czasu do namysłu. Jeśli widzisz pociąg, musisz ratować życie i je wyłamać! W innym wypadku poinformuj o sytuacji służby, korzystając z Żółtej Naklejki PLK.
  4. W przypadku niebezpieczeństwa, na napędzie rogatki lub krzyżu św. Andrzeja znajdziesz Żółtą Naklejkę PLK. Znajduje się na niej indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery alarmowe.
  5. Nigdy nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi rogatkami. Nie tylko łamiesz w ten sposób przepisy, ale przede wszystkim kładziesz na szali życie swoje i pasażerów.
  6. Jeśli widzisz tory, zawsze spodziewaj się pociągu! Nawet pozornie nieużywane trasy bywają wykorzystywane przez składy towarowe, a rozkłady jazdy się zmieniają. Jeżdżenie „na pamięć” grozi tragedią.
  7. Zdejmij słuchawki, ścisz muzykę, odłóż książkę, oderwij wzrok od smartfona! Skoncentruj się na bezpiecznym przekroczeniu torów. Wyostrz zmysły!
  8. Pociąg zawsze jest bliżej niż myślisz! Ze względu na swoją masę, często wydaje się, że porusza się powoli, jednak to tylko złudzenie. Nie licz na to, że „zdążysz przed nim”.
  9. Czekając na przejście trzymaj się z dala od torów! Pociąg z każdej strony jest o metr szerszy od rozstawu szyn.
  10. Jadąc w korku nigdy nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo- drogowy, jeżeli nie masz jak go opuścić. Rogatka może zacząć opadać za kilkanaście sekund, a ty zostaniesz uwięziony na torach.
  11. Zbliżając się do przejazdu, tak jak na drodze, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Dróżnik mógł zasłabnąć, a sygnalizacja świetlna lub rogatki ulec awarii. Zawsze uważnie rozejrzyj się przed wjechaniem na przejazd kolejowo-drogowy.
  12. To, że jeden pociąg opuścił przejazd, nie znaczy, że po innym torze za chwilę nie nadjedzie kolejny. Na przejeździe wielotorowym zawsze czekaj, aż będziesz miał pewność, że nic więcej nie nadjeżdża.
  13. Jedź wolniej! Pędząc samochodem z dużą prędkością nie zdążysz odpowiednio zareagować, nawet, jeśli zauważysz nadjeżdżający pociąg.
  14. Musisz być gotowy na różne sytuacje: pociąg może nadjechać z dowolnego kierunku, w dowolnym czasie. Na dodatek czasami lokomotywa pcha wagony, zamiast je ciągnąć. Każdą sytuację oceniaj osobno i podejmuj odpowiedzialne decyzje.
  15. Przechodź przez tory wyłącznie w wyznaczonych miejscach.
  16. Kiedyś nadjeżdżający pociąg można było usłyszeć z ponad kilometra. W dzisiejszych czasach nowoczesne pojazdy szynowe są znacznie cichsze i mogą pojawić się znienacka.
  17. Rozpędzony pociąg miażdży samochód z taką siłą, z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę.
  18. Połowa wszystkich wypadków na terenach kolejowych, to te na przejściach niedozwolonych. Większość z nich kończy się śmiercią.
  19. Przejazd kolejowo-drogowy to takie samo skrzyżowanie, jak każde inne. Żaden kierowca nie kwestionuje konieczności zatrzymania się na czerwonym świetle na skrzyżowaniu ulic, dlaczego więc niektórzy nie zatrzymują się przed torami?
  20. Znak STOP oznacza, jak sama nazwa wskazuje, konieczność zatrzymania pojazdu. Wielu kierowców, traktuje go jako poradę a nie obowiązek do wykonania.

Apelujemy o rozwagę i zdrowy rozsądek. Dbajmy o własne zdrowie i życie.
Kierowcy mają los we własnych rękach!
młodszy aspirant Agata Krawczyk
Źródło: Polskie Koleje Państwowe, Polskie Linie Kolejowe

 

  • Radiowóz stojący na drodze przed przejazdem kolejowym.
Powrót na górę strony