Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Seniorka wzięła kredyt i oddała oszustowi

Pomimo częstych apeli, akcji profilaktycznych i informacji przekazywanych przez media, oszuści nadal działają metodą na „wnuczka", „policjanta” czy „prokuratora”, wyłudzając pieniądze od starszych osób. 68-letnia kobieta, wprowadzona w błąd przez przestępców, przekazała im sporą sumę pieniędzy. Apelujemy do osób starszych o ostrożność i stosowanie zasady ograniczonego zaufania.

Wieczorem, 24 listopada 2021 roku policjanci z Rawy odebrali zgłoszenie o oszustwie. Z ustaleń funkcjonariuszy wynika, że 68-letnia kobieta, wprowadzona w błąd, wzięła kredyt w banku i przekazała pieniądze oszustom. Całe zdarzenie rozegrało się w środę, około 13.00. Na stacjonarny telefon seniorki zadzwonił mężczyzna przedstawiający się jako ,,policjant”. Powiedział, że jej dane łącznie z numerem dowodu zostały wykradzione i zagrożone są pieniądze na jej koncie bankowym. Oszust utwierdzał w przekonaniu rozmówczynię, że tylko on może pomóc w tej trudnej sytuacji. Po chwili zadzwonił na telefon komórkowy, którego numer kobieta sama podała, inny mężczyzna podający się za ,,prokuratora”, który nastraszył seniorkę mówiąc, że jest zagrożona i natychmiast musi udać się do banku aby wziąć kredyt. Po kobietę podjechała taksówka i nie przerywając rozmowy, z kolejnymi wskazówkami od oszusta kobieta pojechała do placówki bankowej. Tam seniorka zaciągnęła kredyt i zgodnie z wytycznymi rozmówcy przelewem pocztowym wysłała na wskazane konta zagraniczne. Po wypełnieniu wskazówek, nadal prowadząc rozmowę z mężczyzną, taksówką wróciła do domu. Kiedy ochłonęła z emocji, dopiero w domu zrozumiała, że padła ofiarą przestępców i zgłosiła wszystko Policji. Mimo, że funkcjonariusze natychmiast pokierowali 68-latkę jak zablokować tranzakcję, było już za późno ponieważ pieniądze zostały wypłacone z konta za granicą.
Policjanci apelują do osób starszych i ich rodzin o ostrożność w sytuacjach, gdy dzwoni osoba podająca się za wnuczka, czy krewnego. Rozmowa prowadzona przez oszustów z pewnością ma na celu wyłudzenie od seniorów ich oszczędności. Pamiętajmy, jeśli odbieramy telefon i ktoś prosi, albo domaga się pieniędzy, nie podejmujmy żadnych natychmiastowych działań. Zakończmy rozmowę, na spokojnie zastanówmy się i nie podejmujmy żadnych kroków pod wpływem emocji.
PAMIĘTAJMY!!!
Aby nie paść ofiarą oszustwa, należy przestrzegać następujących zasad:

  • pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy obcym osobom;
  • nigdy nie podawaj swoich danych - wieku, adresu, sytuacji materialnej, numeru konta czy hasła;
  • jeśli rzeczywiście chcesz pomóc najbliższym, spotkaj się z nimi osobiście, będziesz miał pewność, że pieniądze nie trafią w niepowołane ręce;
  • funkcjonariusze Policji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy czy przelewanie ich na jakiekolwiek konta w ramach pomocy w działaniach policyjnych.

Apelujemy o rozwagę i rozsądek! Rozmawiajmy o tym zagrożeniu ze swoimi rodzicami, dziadkami, czy starszymi sąsiadami. Zawsze sprawdzajmy wiarygodność osoby, która dzwoni z prośbą o pomoc finansową. Czasem wystarczy jeden telefon do krewnego.
Zachęcamy, aby w razie wątpliwości, dzwonić na numer alarmowy 112 i poinformować o swoich obawach.
młodszy aspirant Agata Krawczyk

 

 

  • Cyfra 112 wewnątrz gwiazdy policyjnej.
Powrót na górę strony